Contact | Nieuws | Magister leraren
Facebook
Twitter
logo-hlz-kleurlogo-hlz
  • Home
  • De school
    • Kern van de zaak
    • Organisatie
    • Kwaliteitsoordelen
    • De schoolgids
    • HLZ online
    • HLZ wereldwijd actief
    • ROSA Opleidingsschool
    • Vacatures
  • Leerlingen
    • Award Program; durf jij de uitdaging aan?
    • C(ultureel) K(erst) C(afé)
      • CKC 2020
      • CKC 2019
      • CKC 2018
      • CKC 2017
      • CKC 2016
      • CKC 2015
      • CKC eerdere jaren
    • Vakanties en vrije dagen
    • Belangrijke data
      • H4
    • Profielen HAVO
    • Profielen VWO
    • Profielwerkstuk
    • PTA’s en Proefwerkrooster
      • PTA’s bovenbouw
      • Proefwerkrooster onderbouw
    • Examenreglement
    • Vakken
      • Biologie
      • Duits
      • Economie
      • Engels
      • Filosofie
      • Frans
      • Geschiedenis
      • Godsdienst
      • Lichamelijke opvoeding
      • Maatschappijleer
      • Management & Organisatie
      • Muziek
      • Nederlands
      • Scheikunde
      • Techna
      • Tekenen
      • Wiskunde
    • Mediatheek
    • DeDecaan
    • Hulp nodig?
  • Ouders
    • Ouderraad
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verzuim en verlof
    • Agenda
    • Begeleiding
    • Handleidingen
    • Privacystatement
  • Personeel
  • Groep 8
    • Open Dagen, dinsdag 16 en woensdag 17 februari 2021
    • Algemene informatie
    • Future Media
    • Universalis
    • Grenzeloos leren
  • Zij-instroom

Doorzoek onze site op trefwoorden

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Custom Post Type
Team
Filter by Categories
Geen categorie
Klas 1 & 2
Nieuws

Universalis

Home Universalis

Universalis is bedoeld voor ambitieuze leerlingen met een vwo-advies die zich breder willen ontwikkelen, net iets meer willen weten en over grenzen heen willen (leren) denken door zelf veel te onderzoeken.

Ben jij nieuwsgierig, ambitieus, kun je zelfstandig werken maar ook goed samenwerken, ben je een creatieve denker en heb jij plezier in leren? Dan is Universalis iets voor jou!

Achtergrond

Ons Universalis onderwijs is gebaseerd op actuele veranderingen in het denken over onderwijs. De wetenschap reikte de afgelopen paar jaar allerlei nieuwe inzichten aan.

Onderzoek wijst uit dat als je elke dag op school aan sport doet, je beter presteert dan leerlingen die dat niet doen. Sport brengt je systeem op gang, waardoor ook de hersenen geactiveerd worden. Onze Universalis-klas begint dan ook de meeste dagen met een uur sport. 

Bij Universalis zijn er vier toetsweken waarbij er inzichttoetsen worden afgenomen. 

Leerlingen hebben te veel versnipperde vakken, waardoor het lijkt alsof al die vakken aparte werelden zijn. Met name de universitaire wereld doet een beroep op het voortgezet onderwijs om de leerlingen te trainen in het leggen van verbanden. Universalis-onderwijs kent nog maar zeven leergebieden waarbinnen de traditionele (Old School) vakken zijn samengevoegd: sport, Nederlands, wiskunde, aarde & wereld, bèta, moderne vreemde talen en multimedia. 

Er zijn in het traditionele onderwijs veel leerlingen die gemakzuchtig worden (een zes is genoeg) en hun nieuwsgierigheid verliezen. Bij Universalis wordt er minder getoetst en worden leerlingen naast kennisoverdracht uitgedaagd om hun natuurlijke nieuwsgierigheid in te zetten. 

Volgens deze uitgangspunten leiden we op tot kritische en creatieve denkers die goed voorbereid zijn op een universitaire studie: Future Proof!

Zie het verhaal van een hoogleraar in de natuurkunde aan de universiteit van Harvard, Eric Mazur

Toetsing en voortgang
Sport
Wiskunde
Bèta
Nederlands
Moderne Vreemde Talen
Aarde en Wereld
Multimedia
Toetsing en voortgang

Voor alle leergebieden geldt dat nauwlettend in de gaten wordt gehouden of de leerlingen hun kennis op peil hebben en houden. Dat doen we door diagnostische toetsen. Wij zorgen ervoor dat het wettelijk vereiste niveau, zoals geformuleerd in de kerndoelen van de traditionele vakken, bereikt wordt en dat leerlingen na 3 jaar Universalis onderbouw goed kunnen doorstromen naar de bovenbouw.

Sterker nog, wij zijn ervan overtuigd dat de Universalis leerlingen die overgang straks beter aankunnen dan leerlingen uit de reguliere onderbouw, omdat Universalis leerlingen al veel beter beschikken over de benodigde vaardigheden zoals zelfstandig werken, vragen stellen, plannen, presenteren, argumenteren, grotere hoeveelheid stof overzien (door te werken met een studiewijzer en toetsweken).

Omdat in de toetsweken alleen in de middag wordt getoetst, is steeds in de ochtend de gelegenheid om oefentoetsen te maken en hindernissen te bespreken met elkaar en met de docent. We geven per vak maximaal drie cijfers per periode, waarvan één in de toetsweek.

LET OP: Wij bieden GEEN Latijn en Grieks aan

Sport

Lichamelijke Opvoeding wordt gegeven volgens het Athletic Skils Model. Het Athletic Skills-programma heeft tot doel de jonge kinderen te ontwikkelen tot een veelzijdige en goede beweger, die vervolgens kan uitgroeien tot een goede atleet. Basale vaardigheden om goed te kunnen bewegen worden getrraind zoals rennen, klimmen, springen, vangen of balanceren. We noemen dit de grondvormen van bewegen of volgens het ASM: de “Basic Movement Skills” (BMS). Deze BMS vormen de basis voor een harmonieuze ontwikkeling van de motoriek en zijn een vorm van fysieke intelligentie. Meer informatie over het ASM is te vinden op www.athletisskillsmodel.nl als ook in het boek.

Wiskunde

Bij wiskunde leren de leerlingen nadenken over en werken met getallen, variabelen, vlakke en ruimtelijke figuren, grafieken, formules, verbanden, kansen, diagrammen en meer. Daarbij blijft het niet alleen bij de theorie; ze passen het geleerde ook toe in andere leergebieden en in het dagelijks leven. De leerlingen in Universalis gebruiken bij wiskunde geen leerboek. Ze maken het zélf. Of eigenlijk: ze maken een wiki. Gedurende het schooljaar ondernemen ze in wisselende projectgroepen een speurtocht naar de wiskundige kennis, uiteraard begeleid door de docent.
Ze leren door kritisch na te denken over wat ze gevonden hebben. Ze leren van elkaar, door elkaar uit te leggen wat ze net geleerd en begrepen hebben.

Bèta

In het vak Bèta komen elementen van de vakken biologie, techniek, scheikunde, natuurkunde en wiskunde op een samenhangende manier aan de orde.Uitgangspunt is het doen van onderzoek, waarbij de leerlingen steeds zichzelf een vraag stellen. In het eerste leerjaar zal dat over het algemeen een biologische en technische invalshoek zijn. Bijvoorbeeld “waarnemen”: Hoe neem je waar, hoe nemen andere organismen waar, hoe leg je waarnemingen vast, hoe kan je waarnemen of iets leeft? Of: mensen, dieren en planten staan in wisselwerking met elkaar en hun omgeving (milieu). Technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen kunnen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief beïnvloeden. Leerlingen formuleren onderzoeksvragen, voeren een dergelijk onderzoek uit en presenteren de uitkomsten daarvan.

Nederlands

Bij Nederlands komen elementen van bijna alle vakken aan de orde. In de eerste plaats heeft het de taak op zich genomen om de leerlingen de presentatievormen aan te leren die bij de andere leergebieden nodig zijn. Ten tweede worden bij Nederlands af en toe teksten gelezen die gaan over een thema van een ander leergebied. Bovendien leren we de leerlingen samen met filosofie na te denken over hun eigen karakter en dat van personages in boeken, of over de stad waarin ze wonen en de wereld waarin ze leven.

Moderne Vreemde Talen

In Universalis onderwijs worden meteen vanaf het eerste leerjaar 4 MVT (Engels, Frans, Duits en Spaans)  in samenhang met elkaar aangeboden. Doel hiervan is het algemeen taalinzicht van de leerlingen vergroten. Zowel thematisch als zoveel mogelijk ook grammaticaal wordt de lesstof parallel aangeboden. In de opbouw van het curriculum gaan we uit van de eerste behoeften als je in een andere taal wilt communiceren: jezelf voorstellen, vertellen over je familie, je huis en je school. Vervolgens,  wat heb je nodig als je je wilt redden in een land waar ze die taal spreken?
In de lessen zullen we zoveel mogelijk de doeltaal spreken. Leerlingen zijn in de les vooral bezig met het toepassen van de taal. Het bestuderen van vocabulaire en grammatica (met behulp van de site, de lesmethode of instructies van de docent) doen ze thuis ter voorbereiding op de les (“flip the classroom”)
Ook besteden we veel aandacht aan de overeenkomsten en verschillen in onze Europese cultuur en literatuur.
Per toetsweek worden maximaal 2 talen actief getoetst.

Aarde en Wereld

In het vak Aarde en Wereld komen elementen van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, economie, mondiale bewustwording, godsdienst en filosofie met elkaar samen. Bij aew veranderen we het schaalniveau (ruimte) om andere dingen te kunnen zien. We overzien de geschiedenis (tijd), zetten stil en kijken terug. We wisselen voortdurend tussen het perspectief van individu en groep, van aarde en wereld, van mening en feit, van geloof en wetenschap.
We starten bij aew bijvoorbeeld met het thema bronnen en het ontstaan van de mens. Eén les gaat over de evolutie van de mens en over de bronnen die van de eerste mensachtigen beschikbaar zijn. De daaropvolgende les gaat verder over de vraag hoe mensen hun vestigingsplaats kiezen. Ook komt de aarde als archief aan de orde. Het eerste onderwerp heeft een historische invalshoek, het tweede een aardrijkskundige. Beide worden echter als een samenhangend geheel aangeboden.

Multimedia

Multimedia bestaat uit de disciplines film, tekenen en muziek. We leggen in dit creatieve vak de nadruk op bewustwording van de beeldtaal in de wereld om de leerlingen heen. In het eerste leerjaar zijn Kleur, Vorm en Compositie voor ons kernwoorden die zowel in Beeld (tekenen, schilderen) als in de Muziek (componeren, sfeer en vorm) als in Film terugkomen en als totaal een geheel vormen. Juist door deze 3 disciplines als één totaal vak aan te bieden zullen leerlingen beter in staat zijn om meer op te merken en te ervaren.
Dankzij de kennis en vaardigheden die de leerlingen bij multimedia opdoen, kunnen zij bij alle vakken audiovisueel materiaal leveren. Op een creatieve manier kunnen zij zo de leerstof verdiepen en vooral eigen maken.

Contact

Dhr. René Donker

coördinator van Universalis

Afdelingsleider onderbouw

INFORMATIE OVER HAVO >

INFORMATIE OVER VWO >

INFORMATIE OVER UNIVERSALIS >

HLZ centraal >
!
HLZ Jaarplanner Subscribe to calendar in your calendar application.
Helaas, geen agendapunten gevonden!
← −−  −  10 50 100 + ++ →
Werken bij

Kom jij ons team versterken? Wij zijn op zoek naar nieuwe enthousiaste collega’s.

Bekijk vacatures

Over Ons

  • Missie en visie
  • Cedergroep
  • Scholen op de kaart
  • International Award for young people
  • Wij zijn bètapartner
  • Samenverwerkingsverband

Planning

  • Agenda
  • Vakanties en vrije dagen

Brieven

Hier vindt u een overzicht van de brieven die onlangs per post of mail aan ouders/verzorgers/leerlingen zijn verstuurd:

Contact

  • Brahmsstraat 7
  • 1077 HE Amsterdam
  • Tel: (020) 662 7983
  • E-mail: info@hlz.nl
Email
Facebook
Twitter
Copyright © Hervormd Lyceum Zuid 2016